Det finns fyra sorters bensin att välja på: 98 oktan, 96 oktan, grön 95 oktan och på en del bensinstationer även grön 98 oktan. På bensinstationerna är pumparna fortfarande märkta med "blyfri grön 98" och "blyfri grön 95". Det trots att blyet försvann i all bensin för 4 - 5 år sedan.

Blyet fungerade som oktanhöjande medel och som smörjmedel till förgasarnålar. Blyet hade även en dämpande effekt mellan ventil och ventilsäte. Numera har blyet ersatts av kaliumföreningar med samma effekt som blyet och därmed är blyskyltningen inte korrekt.

Många bilister med äldre bilar kör fortfarande på bensin (98 och 96 oktan) som de tror innehåller bly och att det samtidigt är ett måste för äldre bilar. En del bilister använder en speciell taktik för att spara pengar, de tankar en tank "blyad" bensin och fyra tankar grön bensin och det med tanke på att blyet mellan ventil och ventilsäte varar cirka fyra tankningar. Det är rätt, men samtidigt fel eftersom det inte finns något bly i bensinen.

Om du måste köra din bil på 98 eller 96 oktan, som idag innehåller kaliumföreningar, kan du inte köra bilen på grön 98 eller grön 94 bensin eftersom kaliumföreningarna inte varar lika länge mellan ventil och ventilsäte som blyet gjorde. Du bör istället alltid tanka bilen med 98 eller 96 oktan, men genom att byta ventiler och ventilsäten till ett hårdare material kan även äldre bilar köras på grön bensin, och det görs på bland annat veteranbilar.

En del av er vet säkert vad ni redan har läst, men det intressanta är att de flesta äldre bilar inte alls behöver köras på 98 eller 96 oktan utan det går lika bra med enbart grön 94 oktan, och det skadar inte motorn. Det är faktiskt så att Volvo, Saab, Mazda och övriga Japanska bilar tidigt var ute med hårdare ventiler och ventilsäten och den anpassningen gjordes för USA-marknaden, som tidigt hade hårdare bensinkrav. Om du har en Japansk eller Svensk bil som är tillverkad under 80-talet, kan du köra på grön bensin och därmed spara pengar. Är du osäker på om ditt bilmärke klarar grön bensin bör du kontakta återförsäljaren och fråga. Stå på dig i din fråga för en del kommer troligen att säga att du bör tanka "blyad" var fjärde tankning, och det av rädsla för att ta ansvar för en äldre bil även om de vet att den går utmärkt på grön bensin.

Har du en äldre bil som snart skall skrotas kan du lugnt köra på grön bensin även om den har "mjuka" ventiler och ventilsäten. Skribenten till det här tipset körde sin gamla SAAB-99 av årsmodell -76 i åtta år på grön bensin utan några som helst problem. Om din bil "spikar" knackar vid gaspådrag och med en hög växel ilagd, samt grön bensin, kan det ofta avhjälpas med en justering av tändningen. Kontakta återförsäljaren som kan ge upplysning om rätt gradinställning.

Så här mycket kan du spara (har du förlorat) per år om du kör 2 000 mil och bilen förbrukar 0,8 l/mil:

98 oktan istället för grön 95 = cirka 544:-
96 oktan istället för grön 95 = cirka 352:-

Naturvårdsverket och Oljebolagen har kommit överens om att upphöra med försäljningen av 98 och 96 oktan bensin från och med 1999-2000. Istället kommer det enbart att finnas grön bensin och små doseringsflaskor att köpa, innehållande de kaliumföreningar som behövs till äldre bilar. Du som konsument får därmed själv sköta blandningen. Nu är det upp till dig om du vill spara pengar och onödigt arbete.

Copyright www.tenico.se