När halvljuset är för högt eller för lågt på din bil blir ofta ett verkstadsbesök nödvändigt, men det finns ett enkelt och tillförlitligt sätt att göra justeringen själv.

Är en strålkastare rätt inställd och den andra fel klarar du injusteringen med hjälp av din egen bil. Är båda strålkastarna fel inställda behöver du hjälp av en annan bil med rätt ljusinställning.

Gör på följande vis:
Kör in bilen i garaget med strålkastarna mot en vägg eller mot garagedörrarna. Placera bilen så att strålkastarna är cirka 1 meter från väggen/dörrarna. Tänd halvljuset och dra ett rakt streck med vattenpasset, från den strålkastare som är rätt inställd, justera därefter den felaktiga strålkastaren. Den behövs normalt endast justeras uppåt eller nedåt, inte i sidled. Du behöver heller inte bry dig om att kontrollera helljusets inställning, eftersom den följer med halvljusets justering.

Är båda strålkastarna fel inställda kör du in en annan bil med rätt ljusinställning och samma lamphöjd som din bil. Har bilen lägre lamphöjd än din bil kan det korrigeras, genom att lägga en planka eller liknande under alla fyra hjulen. Placera den bilens strålkastare cirka 1 meter från väggen/dörrarna och dra ett rakt streck med vattenpasset. Kör därefter in din egen bil och justera strålkastarna efter strecket. Observera! Avståndet från din bils strålkastare och väggen/dörrarna måste vara samma som bilen innan.

Har du inte tillgång till ett garage med plant golv kan du alltid använda en utomhusplats med plant underlag och där göra din justering, mot exempelvis en vägg.

Ett annat tips där man kan spara pengar är vindrutetorkare. På vintern fryser torkarna ofta fast och torkar därefter dåligt. Om man vill ha ett par bra torkare igen utan att köpa nya kan man lossa torkarna, ta in dem och tvätta gummit med varmt diskvatten, därefter är de ofta som nya igen. Vill du inte ta loss bladen från bilen kan du givetvis tvätta dem på plats.

Tvätta torkarbladen kan man göra flera gånger per år, när de som exempel torkar dåligt på grund av dieseldimma eller annan smuts.

 Copyright www.tenico.se